Mullah Nasrudin

 

nas

 

 

 

 

 

 


 
Werkvormenboek: Deel 8

 

Energiegevers of energizers zijn korte groepsactiviteiten waarmee een dag of dagdeel actief kan worden begonnen. Ook kun je er een dip in de energie van de groep mee overwinnen zoals de after lunch of after dinner dip. De energizers zijn niet alleen actief, maar er wordt ook bij gelachen en vaak zitten er ook aspecten van samenwerking aan. In dit deel presenteer ik enkele energizers die bijzonder succesvol zijn gebleken.
 
Ik heb ook trainingen verzorgd voor indonesisiche managers en die waren verzot op dit type activiteit. Aan het begin van elk dagdeel verheugden ze zich op en waren ze nieuwsgierig naar de volgende energizer.
 
 

 

Activiteit 8.01

Verplaats de vleugel

De deelnemers verplaatsen imaginaire vleugels door de ruimte.

(Verder lezen)
   
Activiteit 8.02

Jakkes

Een imaginaire, maar smerige en plakkerige substantie wordt in de kring aan elkaar doorgegeven.

(Verder lezen)

   
Activiteit 8.03

De Oermonsters

Een imaginaire, maar smerige en plakkerige substantie wordt in de kring aan elkaar doorgegeven.

(Verder lezen)

   
Activiteit 8.04

De blokjes

De deelnemers krijgen de opdracht om met zijn allen op vier blokjes te gaan staan

(Verder lezen)

   
Activiteit 8.05

Monster, poesje, manager

De deelnemers zitten in een kring en spelen naar elkaar: "monster", "poesje", "manager".

(Verder lezen)

   
   
   
   
 
De activiteiten
   
   
Activiteit 8.01 Verplaats de vleugel
  De deelnemers verplaatsen imaginaire vleugels door de ruimte.
   
 

Materiaal:

Geen

Duur:            

10 – 15 min

Doelen:

Plezier maken, nieuwe energie opdoen, even iets geks doen.

Programmering:

Energie geven aan het begin van een dagdeel, even iets anders doen, overgang tussen twee intensieve onderdelen.

Beschrijving:

  • De deelnemers vormen groepen van vier tot vijf personen.
  • Iedere groep stelt zich, op aanwijzing van de begeleider, voor dat er ergens aan de kant in de ruimte een vleugel staat.
  • De opdracht wordt gegeven om deze ( denkbeeldige) vleugel te verplaatsen naar een andere plek in de ruimte, die eveneeens wordt aangewezen.
  • De groep neemt enkele minuten om te overleggen hoe ze dit zullen aanpakken.
  • Er moet een taakverdeling zijn die past bij de (constitutie van de) verschillende deelnemers.
  • De taak wordt uitgevoerd

Nabespreking:

Eventueel kort nabespreken, vaker is dit niet nodig.

Toelichting:

Commentaar:

  • Natuurlijk is het mogelijk een echt zwaar voorwerp te verplaatsen. Let dan weI op gezondheids- en veiligheidsaspecten
  • Een imaginair object verplaatsen geeft veel meer plezier
   
Activiteit 8.02 Jakkes
  Een imaginaire, maar smerige en plakkerige substantie wordt in de kring aan elkaar doorgegeven.
   
 

Materiaal:

Geen

Duur:            

10 – 15 min

Doelen:

Plezier maken, nieuwe energie opdoen, even iets geks doen.

Programmering:

Energie geven aan het begin van een dagdeel, even iets anders doen, overgang tussen twee intensieve onderdelen.

Beschrijving:

In een kring gezeten begint de begeleider met te doen alsof hij een stuk vieze en plakkerige substantie in zijn handen heeft en hij geeft dit door aan een buurman. Zo gaat het de kring rond tot de begeleider het terug heeft en het achteloos neerlegt of weggooit.

Nabespreking:

Toelichting:

Na een zeer korte instructie vooral nonverbaal houden. Lachen mag natuurlijk.

Commentaar:

Op het juiste moment gedaan brengt deze energizer veel plezier in de groep.

Activiteit 8.03 De Oermonsters
  Subgroepen vormen oermonsters die geluidmakend en actief door de ruimte bewegen en elkaar ontmoeten.
   
 

Materiaal:

Geen

Duur:            

10 – 15 min

Doelen:

Plezier maken, nieuwe energie opdoen, even iets geks doen.

Programmering:

Energie geven aan het begin van een dagdeel, even iets anders doen, overgang tussen twee intensieve onderdelen.

Beschrijving:

Vorm 2 of 3 groepen van 4 tot 8 personen. Per groep het volgende:

  • Vorm met elkaar een oermonster, elk monster maakt geluid en beweegt door de ruimte.
  • De monsters ontmoeten elkaar en in die ontmoeting gebeurt iets.
  • De monsters gaan in elkaar op en vormen samen een nieuw monster met een nieuw geluid.
  • Het nieuwe monster gaat door de ruimte, maakt geluid en doet iets

Nabespreking:

Geen

Toelichting:

Commentaar:

Op het juiste moment gedaan brengt deze energizer veel plezier in de groep.

   
Activiteit 8.04 De blokjes
  De deelnemers krijgen de opdracht om met zijn allen op vier blokjes te gaan staan
   
 

Materiaal:

Vier of zes blokjes van hout

Duur:            

10 – 15 min.

Doelen:

Samenwerking, samen plezier hebben, het “ijs breken”.

Programmering:

Beschrijving:

  • Er worden vier houten blokjes op niet te grote afstand van elkaar neergelegd.
  • De groep krijgt de opdracht om met zijn allen op die vier blokjes te gaan staan.
  • Naar keuze kan, als oefening, eerst de opdracht worden gegeven om met de gehele groep op zes blokjes te gaan staan.

Nabespreking:

Toelichting:

De groep kan tot ca 12 deelnemers groot zijn.

Commentaar:

   
Activiteit 8.05 Monster, poesje, manager
  De deelnemers zitten in een kring en spelen naar elkaar: "monster", "poesje", "manager".
   
 

 Materiaal:

Geen

Duur:            

10 – 15 min

Doelen:

Plezier maken, nieuwe energie opdoen, even iets geks doen.

Programmering:

Energie geven aan het begin van een dagdeel, even iets anders doen, overgang tussen twee intensieve onderdelen.

Beschrijving:

Zoek een maatje om dit spelletje mee te doen. (eventueel na enige tijd wisselen van partner)

De begeleider geeft instructies:

  • Wordt als de begeleider roept "monster" twee monsters die naar elkaar grommen en bewegen.
  • Wordt als de begeleider roept "poesje", twee poesje die behaaglijk met elkaar kroelen.
  • Wordt als de begeleider roept "manager" twee (super)normale managers die elkaar formeel en stijfjes ontmoeten.

De trainer kan dit met steeds grotere snelheid en in willekeurige wisseling instrueren.

Nabespreking:

Varianten:

Afhankelijk van de groep kunnen andere varianten worden gekozen die beter passen. Bij voorbeeld hoe twee mensen in een lift elkaar negeren. Dan worden de woorden: Monster, poesje, lift

Je kunt natuurlijk ook karikaturale type uit het Enneagram nemen bijvoorbeeld:

  • Butler (de 1)
  • Clown (de 7)
  • Baas (de 8)

Commentaar:

Op het juiste moment gedaan brengt deze energizer veel plezier in de groep.